Neta S Wagon terdedah di China – EV penuh dan hibrid Vary Extender, dapat kuasa sehingga 496 hp


Neta S Wagon terdedah di China – EV penuh dan hibrid Range Extender, dapat kuasa sehingga 496 hp

Jun tahun lalu kami berpeluang untuk melihat sendiri sedan EV dari China iaitu Neta S yang dipertonton di Malaysia sebelum ia dijangka akan dilancarkan pada pada pasaran tempatan. Di negara asalnya, mannequin ini bakal diperkenalkan dalam versi wagon, dan imej serta spesifkasi awalannya telahpun didedahkan di laman internet rasmi Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat (MIIT) China.

Dari segi dimensi, mannequin wagon ini menampilkan ukuran panjang 4,980 mm, lebar 1,980 mm dan jarak roda 2,980 mm yang sama seperti versi sedan. Namun ia sedikit lebih tinggi dengan ukuran 1,480 mm berbanding hanya 1,450 mm pada mannequin sedan.

Turut diasaskan dari Shanhai Platform 2.0 rekaan Neta, mannequin S wagon ini juga datang dalam versi unit rangkaian kuasa elektrik penuh (EV), dan juga hibrid jenis Vary Extender (EREV) di mana enjin petrol yang dibekalkan hanya berfungsi untuk mengecas semula bateri sementara roda hanya dipacu motor elektrik.

Neta S Wagon terdedah di China – EV penuh dan hibrid Range Extender, dapat kuasa sehingga 496 hp

Juga sama seperti sedan, versi EV datang dalam dua versi iaitu motor tunggal pacuan roda belakang dan juga dua motor pacuan semua roda (AWD). Kedua-dua versi wagon ini kini lebih berkuasa di mana ia dibekalkan dengan motor elektrik 200 kW (268 hp) pada gandar belakang berbanding hanya 170 kW (228 hp) pada mannequin sedan.

Bagi versi AWD, gandar hadapan masih menggunakan motor 170 kW, membolehkan kuasa keseluruhan dihasilkan adalah 370 kW (496 hp) berbanding versi sedan EV AWD yang dibekalkan kuasa penuh 340 kW (456 hp).

Manakala untuk versi EREV, ia hanya dibekalkan dengan motor elektrik pada gandar belakang kerana pada bahagian bonet hadapan sudah dipenuhi dengan enjin petrol 1.5 liter NA. Sama seperti mannequin EV, versi EREV ini juga menerima motor 200 kW, tetapi angka kuasa enjin petrol yang mengecas bateri dilihat sedikit rendah iaitu 70 kW (94 hp) berbanding 85 kW (114 hp) pada mannequin EREV sedan.

Neta S Wagon terdedah di China – EV penuh dan hibrid Range Extender, dapat kuasa sehingga 496 hp

Spesifikasi bateri untuk semua varian Neta S Wagon ini masih belum didedahkan, namun maklumat pada laman MIIT tersebut ada menyebut bahawa model-model varian rendah sama ada versi EV atau EREV dibekalkan dengan bateri litium logam fosfat (LFP), sementara model-model varian tinggi diberikan bateri nikel mangan kobalt (NCM).

Antara perincian lain yang turut akan ditawarkan untuk Neta S Wagon ini termasuk pilihan set rim berdiameter 19- dan 20-inci, pilihan angkup brek dalam kemasan kelabu, hijau atau merah, manakala mannequin dengan spesifikasi lebih tinggi dibekalkan dengan penderia lidar di atas bumbung.

Menurut laporan CarNewsChina, Neta S Wagon ini akan membuat kemunculan sulungnya di khalayak umum pada Beijing Motor Present 2024 yang akan berlangsung minggu hadapan, manakala jualannya mungkin bermula pertengahan tahun ini.

Apa pula cerita Neta S EV sedan di Malaysia selepas ia dipertontonkan di sini tahun lalu? Menurut pengedar Neta di Malaysia iaitu Intro Synergy, sedan EV ini hanya dijangka akan dilancarkan di pasaran tempatan pada suku pertama tahun 2025.

GALERI: Neta S EV sedan yang diprebiu di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *